
14 April 2010 13:27 UK

'No malpractice' by climate unit

The row surrounds e-mails hacked from the 
University of East Anglia

There was no scientific malpractice at the University of East Anglia's Climatic 
Research Unit, which was at the centre of the "Climategate" affair.

This is according to an independent panel chaired by Lord Oxburgh, which was convened to 
examine the research published by the unit.

It began its review after e-mails from CRU scientists were published online.

The panel said it would be helpful for researchers to work more closely with professional 
statisticians in future.

This would ensure the best methods were used when analysing the complex and often 
"messy" data on climate, the report said.

"We cannot help remarking that it is very surprising that research in an area that depends so 
heavily on statistical methods has not been carried out in close collaboration with 
professional statisticians," the panel remarked in its conclusions.

The e-mails issue came to light in November last year, when hundreds of messages between 
CRU scientists and their peers around the world were posted on the internet, along with other 
documents.

Critics said that the e-mail exchanges revealed an attempt by the researchers involved to 
manipulate data.

But a recent House of Commons Science and Technology Committee report into the e-mails 
concluded that the scientists involved had no intention to deceive.

And Lord Oxburgh said that he hoped these "resounding affirmations" of the unit's scientific 
practice would put those suspicions to bed.

He stated: "We found absolutely no evidence of any impropriety whatsoever. That doesn't 
mean that we agreed with all of their conclusions, but these people were doing their jobs 
honestly."

Climate interest

The chair has been challenged over his other interests. Lord Oxburgh is currently president 
of the Carbon Capture and Storage Association and chairman of wind energy firm Falck 
Renewables.

Critics say clean energy companies would benefit from policies to tackle climate change. But 
Lord Oxburgh insists the panel did not have a pre-conceived view.

The panel included Professor David Hand, president of the Royal Statistical Society, who 
had been examining the way CRU used statistical methodology to develop an average annual 
global temperature.

Climate sceptics have argued that CRU's statistical methods were inadequate.

Professor Hand said that the CRU scientists did not use "the best statistical tools for their 
studies" but that this had made not significant difference to their conclusions.

Dealing with uncertainty

Professor Hand pointed out that the translation of "messy data" into clear facts had caused 
problems.

But he said that the CRU were "to be commended for how they dealt with the data," adding 
that, in their research papers, they were very open about the uncertainty in the numbers.

It is straightforward to get a measurement precise in space and time from an individual 
weather station - albeit with uncertainties attached.

But some countries have many weather stations, while others have very few, and there are 
sizeable areas of the Earth with no surface measurements at all.

"Unfortunately," Professor Hand said, "when this research is [republished and] popularised, 
those caveats tend to be forgotten."

The panel noted that the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) was one of the 
organisations that had "oversimplified" the CRU data it used in its publications.

They said the IPCC and others had neglected to highlight the discrepancy between direct and 
"proxy" measurements, such as the tree ring data often used to reconstruct past temperature 
changes.

Professor Hand added that CRU had been "a little naïve" in not working more closely with 
statisticians.

The report stated: "There would be mutual benefit if there were closer collaboration and 
interaction between CRU and a much wider scientific group outside the relatively small 
international circle of temperature specialists."

UEA's vice chancellor Edward Acton said he welcomed the report.

"It is especially important that, despite a deluge of allegations and smears against the CRU, 
this independent group of utterly reputable scientists have concluded that there was no 
evidence of any scientific malpractice," he said.

Dr Benny Peiser, director of the Global Warming Policy Foundation, criticised the panel for 
producing a report that was "not even-handed" and appeared to be the product of a "rushed 
job".

He said: "This has produced a very superficial report. The panel should have taken more time 
to come to more balanced and trustworthy conclusions.

"They should have heard evidence from critical researchers who have been working in the 
same field for many years."

But Lord Oxburgh said that the seriousness of the allegations being investigated made it 
crucial that the panel publish their findings "as quickly as possible".

He explained: "We read 11 key [CRU] publications spreading back over 20 years and a large 
number of others. We then spent 15 person days interviewing the scientists at UEA.

"I don't know what more we could have done and we came to a unanimous conclusion."



'No malpractice' by climate unit

The row surrounds e-mails hacked from the 
University of East Anglia

There was no scientific malpractice at the University of East Anglia's Climatic 
Research Unit, which was at the centre of the "Climategate" affair.

This is according to an independent panel chaired by Lord Oxburgh, which was convened to 
examine the research published by the unit.

It began its review after e-mails from CRU scientists were published online.

The panel said it would be helpful for researchers to work more closely with professional 
statisticians in future.

This would ensure the best methods were used when analysing the complex and often 
"messy" data on climate, the report said.

"We cannot help remarking that it is very surprising that research in an area that depends so 
heavily on statistical methods has not been carried out in close collaboration with 
professional statisticians," the panel remarked in its conclusions.

The e-mails issue came to light in November last year, when hundreds of messages between 
CRU scientists and their peers around the world were posted on the internet, along with other 
documents.

Critics said that the e-mail exchanges revealed an attempt by the researchers involved to 
manipulate data.

But a recent House of Commons Science and Technology Committee report into the e-mails 
concluded that the scientists involved had no intention to deceive.

And Lord Oxburgh said that he hoped these "resounding affirmations" of the unit's scientific 
practice would put those suspicions to bed.

He stated: "We found absolutely no evidence of any impropriety whatsoever. That doesn't 
mean that we agreed with all of their conclusions, but these people were doing their jobs 
honestly."

Climate interest

The chair has been challenged over his other interests. Lord Oxburgh is currently president 
of the Carbon Capture and Storage Association and chairman of wind energy firm Falck 
Renewables.

Critics say clean energy companies would benefit from policies to tackle climate change. But 
Lord Oxburgh insists the panel did not have a pre-conceived view.

The panel included Professor David Hand, president of the Royal Statistical Society, who 
had been examining the way CRU used statistical methodology to develop an average annual 
global temperature.

Climate sceptics have argued that CRU's statistical methods were inadequate.

Professor Hand said that the CRU scientists did not use "the best statistical tools for their 
studies" but that this had made not significant difference to their conclusions.

Dealing with uncertainty

Professor Hand pointed out that the translation of "messy data" into clear facts had caused 
problems.

But he said that the CRU were "to be commended for how they dealt with the data," adding 
that, in their research papers, they were very open about the uncertainty in the numbers.

It is straightforward to get a measurement precise in space and time from an individual 
weather station - albeit with uncertainties attached.

But some countries have many weather stations, while others have very few, and there are 
sizeable areas of the Earth with no surface measurements at all.

"Unfortunately," Professor Hand said, "when this research is [republished and] popularised, 
those caveats tend to be forgotten."

The panel noted that the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) was one of the 
organisations that had "oversimplified" the CRU data it used in its publications.

They said the IPCC and others had neglected to highlight the discrepancy between direct and 
"proxy" measurements, such as the tree ring data often used to reconstruct past temperature 
changes.

Professor Hand added that CRU had been "a little naïve" in not working more closely with 
statisticians.

The report stated: "There would be mutual benefit if there were closer collaboration and 
interaction between CRU and a much wider scientific group outside the relatively small 
international circle of temperature specialists."

UEA's vice chancellor Edward Acton said he welcomed the report.

"It is especially important that, despite a deluge of allegations and smears against the CRU, 
this independent group of utterly reputable scientists have concluded that there was no 
evidence of any scientific malpractice," he said.

Dr Benny Peiser, director of the Global Warming Policy Foundation, criticised the panel for 
producing a report that was "not even-handed" and appeared to be the product of a "rushed 
job".

He said: "This has produced a very superficial report. The panel should have taken more time 
to come to more balanced and trustworthy conclusions.

"They should have heard evidence from critical researchers who have been working in the 
same field for many years."

But Lord Oxburgh said that the seriousness of the allegations being investigated made it 
crucial that the panel publish their findings "as quickly as possible".

He explained: "We read 11 key [CRU] publications spreading back over 20 years and a large 
number of others. We then spent 15 person days interviewing the scientists at UEA.

"I don't know what more we could have done and we came to a unanimous conclusion."



'No malpractice' by climate unit

The row surrounds e-mails hacked from the 
University of East Anglia

There was no scientific malpractice at the University of East Anglia's Climatic 
Research Unit, which was at the centre of the "Climategate" affair.

This is according to an independent panel chaired by Lord Oxburgh, which was convened to 
examine the research published by the unit.

It began its review after e-mails from CRU scientists were published online.

The panel said it would be helpful for researchers to work more closely with professional 
statisticians in future.

This would ensure the best methods were used when analysing the complex and often 
"messy" data on climate, the report said.

"We cannot help remarking that it is very surprising that research in an area that depends so 
heavily on statistical methods has not been carried out in close collaboration with 
professional statisticians," the panel remarked in its conclusions.

The e-mails issue came to light in November last year, when hundreds of messages between 
CRU scientists and their peers around the world were posted on the internet, along with other 
documents.

Critics said that the e-mail exchanges revealed an attempt by the researchers involved to 
manipulate data.

But a recent House of Commons Science and Technology Committee report into the e-mails 
concluded that the scientists involved had no intention to deceive.

And Lord Oxburgh said that he hoped these "resounding affirmations" of the unit's scientific 
practice would put those suspicions to bed.

He stated: "We found absolutely no evidence of any impropriety whatsoever. That doesn't 
mean that we agreed with all of their conclusions, but these people were doing their jobs 
honestly."

Climate interest

The chair has been challenged over his other interests. Lord Oxburgh is currently president 
of the Carbon Capture and Storage Association and chairman of wind energy firm Falck 
Renewables.

Critics say clean energy companies would benefit from policies to tackle climate change. But 
Lord Oxburgh insists the panel did not have a pre-conceived view.

The panel included Professor David Hand, president of the Royal Statistical Society, who 
had been examining the way CRU used statistical methodology to develop an average annual 
global temperature.

Climate sceptics have argued that CRU's statistical methods were inadequate.

Professor Hand said that the CRU scientists did not use "the best statistical tools for their 
studies" but that this had made not significant difference to their conclusions.

Dealing with uncertainty

Professor Hand pointed out that the translation of "messy data" into clear facts had caused 
problems.

But he said that the CRU were "to be commended for how they dealt with the data," adding 
that, in their research papers, they were very open about the uncertainty in the numbers.

It is straightforward to get a measurement precise in space and time from an individual 
weather station - albeit with uncertainties attached.

But some countries have many weather stations, while others have very few, and there are 
sizeable areas of the Earth with no surface measurements at all.

"Unfortunately," Professor Hand said, "when this research is [republished and] popularised, 
those caveats tend to be forgotten."

The panel noted that the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) was one of the 
organisations that had "oversimplified" the CRU data it used in its publications.

They said the IPCC and others had neglected to highlight the discrepancy between direct and 
"proxy" measurements, such as the tree ring data often used to reconstruct past temperature 
changes.

Professor Hand added that CRU had been "a little naïve" in not working more closely with 
statisticians.

The report stated: "There would be mutual benefit if there were closer collaboration and 
interaction between CRU and a much wider scientific group outside the relatively small 
international circle of temperature specialists."

UEA's vice chancellor Edward Acton said he welcomed the report.

"It is especially important that, despite a deluge of allegations and smears against the CRU, 
this independent group of utterly reputable scientists have concluded that there was no 
evidence of any scientific malpractice," he said.

Dr Benny Peiser, director of the Global Warming Policy Foundation, criticised the panel for 
producing a report that was "not even-handed" and appeared to be the product of a "rushed 
job".

He said: "This has produced a very superficial report. The panel should have taken more time 
to come to more balanced and trustworthy conclusions.

"They should have heard evidence from critical researchers who have been working in the 
same field for many years."

But Lord Oxburgh said that the seriousness of the allegations being investigated made it 
crucial that the panel publish their findings "as quickly as possible".

He explained: "We read 11 key [CRU] publications spreading back over 20 years and a large 
number of others. We then spent 15 person days interviewing the scientists at UEA.

"I don't know what more we could have done and we came to a unanimous conclusion."


